Montemama - Blog
Prihlásiť Zaregistrovať

Prihlásenie

Login *
Heslo *
Zapamätať

Registrácia

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné.
Meno *
Login *
Heslo *
Overiť heslo *
Email *
Overiť email *
Captcha *

Výhoda Montessori vzdelávania je to, že sa pri deťoch naučíte aj to, čo ste dávno mali vedieť.
Učiť sa v škole nebolo až tak zaujímavé. A hlavne sme sa to učili neskoro...

Prečo sa kosatka volá killer whale? Alebo prečo sa tučniak a ľadový medveď nikdy v divočine nestretnú?  Však obaja žijú pri póloch. Akurát že tých opačných...

Vo veriacich rodinách je to ľahké, ak celá rodina žije adventom, navštevuje spolu s deťmi sväté omše a súčasťou dennej rutiny je spoločná motlitba. Deti tak absorbujúcou mysľou všetko vstrebávajú a rozprávanie o biblických postavách je úplne prirodzené.

Čím sú deti staršie, tým je náročnejšie ich prekvapiť niečím, čo ich isto poteší a pri tom si to ani nemuseli priať. Každé dieťatko je jedinečné a unikátne a my, rodičia, sa snažíme prekvapiť ich tým naj práve pre nich. A teda je celkom náročné radiť babkám, dedkom, tetám, strýkom..., keď deti už väčšinou aj tak „všetko majú.“ Pokúsim sa Vás inšpirovať ponukou z nášho eshopu.

Advent si u nás radi vypĺňame tvorivými aktivitami, ktoré nám toto obdobie očakávania Vianoc spríjemnia. Ponúkame Vám zopár nápadov, ktoré sme stihli tieto dni vyskúšať u nás doma.

Škôlkári sú už plnohodnotní obyvatelia domácnosti a nasávajú ako špongia všetko, čo sa okolo nich deje. Sú to samostatné jednotky, ktoré vedia už väčšinu samoobslužných prác. Ich prioritou začínajú byť kamaráti a senzitívne obdobia sa striedajú jedno za druhým. Preto aj hračky vyberáme hodnotné, ktoré ich zabavia a aj niečomu priučia. Vyberte si od veľkých až po drobnosti :)

Vianočná idylka - spoločné pečenie, zdobenie stromčekov, šťastné, trpezlivé dieťa, jaj ako som sa ako mama na to tešila. A ako bola realita prekvapivo iná. Dieťa nervné, lebo všetko sa dialo inak ako očakávalo, všade veľa zaujímavých vecí, čo chce rozoberať, skúmať, svetielka, ozdoby a ešte do toho tá mama čo má nejakú "ideálnu" predstavu...

Nosí Ježiško darčeky? A čo Mikuláš? Možno si aj vy kladiete otázku, ako tieto témy predstaviť deťom. Čo je správne? Predstierať pred deťmi hru na Ježiška a Mikuláša, ktorí tajne doručia darčeky pod stromček, či sladké balíčky do čižiem? Alebo im radšej ponúknuť reálnu verziu? Nezničí to ich detskú radosť a rúško tajomstva Vianoc?

 Tú pravú atmosféru to začne mať Vianoce až s malými objaviteľmi. Prvým pravidlom šťastných Vianoc je zabezpečiť, aby padala iba vianočná hviezda a nie vianočný stromček :) A je dobré ak bude pod stromčekom niečo, čo poteší detí aj rodičov

O tom, čo všetko na ňu vplýva, na čo nezabudnúť a ako pomôcť deťom, aby mali z tvorenia radosť. Táto téma sa týka tak bábätiek, ktoré začínajú používať svoje rúčky, ako aj predškolákov a školákov, u ktorých často vidíme nespávny úchop pera, príliš veľký tlak pri písaní, ale aj motorickú neobratnosť, či vôbec celkovú nechuť písať a kresliť.

Deti kreslia všetko, čo ich zaujme, ale sociálna zameranosť ich vedie k tomu, že kreslia ľudí. Vychádzajú pri tom zo skúseností s vlastným telom, pozorovaním iných ľudí, či ľudí v knižkách. 

Kedy je vhodne začať s písmenami?

Nie, nepoviem vám presný vek. Sledujte záujem dieťaťa. Najjednoduchšie sa dieťa učí vtedy, keď ho to aktuálne zaujíma. Neporovnávajte dieťa so susedovým, ani s nikým iným. Niektoré deti prejavia záujem o abecedu keď majú rok a pol, niektoré deti to nezaujíma ani tesne pred nástupom do prvej triedy. Je však veľmi fajn, keď dieťa pred nástupom do školy ovláda aspoň veľkú tlačenú abecedu. Ak máte teda doma predškoláka, poďte mu ukázať, ako sa hravo naučiť abecedu.

Pozná celú abecedu, ale čítať nevie...

Je to úplne normálne a bežné. Naučiť sa písmenká a naučiť sa čítať je niečo úplne iné. Dokonca naučiť sa písať je pre deti niečo iné ako čítať. Podľa Montessori predchádza čítaniu písanie. No dnes sa zameriame práve na prvých čitateľov.

Tento závesný mobil vyrobíte v priebehu pár minút doma a takmer zadarmo. Je ekologický, jednoduchý a pre bábätko rozvíjajúci. Ak máte väčsie deti, môžete si  vytvoriť aj inú jesennú dekoráciu.

Keď sa bábätko narodí, tak takmer vôbec nevidí. Jeho zrak je veľmi rozmazaný. Bábätká v prvých troch týždňoch od narodenia vnímajú iba silné kontrasty a rozdiely medzi svetlom a tmou. Prvé tri mesiace je bábätko schopné vidieť relatívne čisto približne do vzdialenosti 25 centimetrov. Táto vzdialenosť vôbec nie je náhodná. Je to vzdialenosť z maminej náruče do maminej tváre.

Odporučila vám pediatrička alebo učiteľka v materskej škole návštevu logopéda? Je to len začiatok dlhej cesty za zlepšením reči. Problémov s rozprávaním pribúda. Nejde len o tradičné trénovanie písmenka r, deti majú čoraz viac problémov s gramatickým vyjadrovaním, rečovou dysfáziou, slabou slovnou zásobou či celkovým porozumením.

Učím deti šiť. Nebolo by na tom nič zaujímavé, no ja sama šiť vlastne neviem. Zvládnem prišiť gombík a pri troche snahy zaštopkám obľúbenú ponožku s Elzou, ale ušiť sukňu, prešiť zips či niečo tvorivejšie? To nechávam v rukách krajčírky.

 

Často sa stretávam s otázkou, ako pripraviť dieťa na školu, keď vôbec nekreslí, nevypĺňa grafomotorické listy a už vôbec nepíše písmenká... A vy by ste ho radi motivovali a jeho umelecké diela si vešali na chladničku. No, nie každý sa narodí ako umelec a školu môže hravo zvládnuť aj tak.

 

Nie, nie som z tých rodičov, ktorí pri slove karanténa omdlievajú, a už po prvom víkende s deťmi sa dobíjajú do školských zariadení. Negooglim zúfalo slovné spojenia “ako zabaviť deti” a “kedy skončí koronavírus”. Výhodou zrejme je, že má dve baby, ktoré sa zvládnu (chvíľu) zahrať aj samé. Napriek tomu ma aktuálne dianie u nás doma prekvapilo a niečo aj naučilo - o sebe.

Nie je žiadny div, že práve kresťanské sviatky sa viažu s najväčším počtom tradícií. Náboženský rozmer sviatkov sa mieša s rodinnými zvykmi a samozrejme, každá krajina s ohľadom na kultúru pridá vlastné zvyklosti. Zaujíma vás, ako je to s veľkonočnými sviatkami vo svete?

 

S narodením našej staršej dcéry som sa naladila na módnu vlnu dnešného rodičovstva. Veď bábätko toho toľko potrebuje! Okrem oblečenia, kozmetiky a kočíka s výbavou, ktorú by závidel aj lepší model od Tesly, tu boli hračky. Každý rodič mi dá za pravdu, že vojsť v dnes do hračkárstva je ako spadnúť do krajiny zázrakov. Kúpite všetko. Kávovar pre bábiky - to nič, že rodičia pijú zalievanú kávu. Lego duplo v každom rozprávkovom vyhotovení. Knižky s rozprávajúcim perom, ktorých cena podlomí normálnemu človeku nohy. Ale potrebujú to naše deti?

Organizmus človeka bol uspôsobený na pohyb. Dokážeme kráčať, plávať, bicyklovať - a to všetko len vďaka dokonalému vybaveniu mozgu. Pohyb nie sú len nohy, ruky, svaly a kosti. Sú to státisíce mozgových prepojení, spolupráca s nervovou sústavou, okom, sluchom a našimi emóciami. Aj preto sa nedostatok pohybu odráža na zdraví a psychickej pohode dospelých aj detí.

Ak rodič rešpektuje senzitívne obdobia, deti sa učia oveľa ľahšie.

Už Mária Montessori si vo svojej praxi všimla, že deti sa v určitom veku učia niektoré veci ľahšie, a zároveň sa o ne v tomto období viac zaujímajú. Odborníci na výchovu sa zhodnú, že na zvládnutie väčšiny senzomotorických schopností má dieťa prvých šesť rokov, keď sa jednotlivé zručnosti učí prirodzene a samo. Keď sa toto obdobie uzavrie, prebieha učenie ťažšie, zväčša na mechanickej úrovni. V prípade niektorých schopností ako zvládnutie materinského jazyka sa schopnosť učenia úplne uzavrie.

Počúvajte s deťmi Mozatra! Vy budete pokojnejší, vaše deti inteligentnejšie.Pravda alebo mýtus? Mozartov efekt prvý raz pomenoval ušno - nosno - krčný lekár Alfred A. Tomatis, ktorý veril tomu, že pravidelné počúvanie vážnej hudby, predovšetkým špecifickej, akú skladal napríklad Wolfgang Amadeus Mozart, napomáha inteligencii dieťaťa.

Čím sú deti staršie, tým je náročnejšie ich prekvapiť niečím, čo ich isto poteší a pri tom si to ani nemuseli priať. Každé dieťatko je jedinečné a unikátne a my, rodičia, sa snažíme prekvapiť ich tým naj práve pre nich. A teda je celkom náročné radiť babkám, dedkom, tetám, strýkom..., keď deti už väčšinou aj tak „všetko majú.“ Pokúsim sa Vás inšpirovať ponukou z nášho eshopu.

Škôlkári sú už plnohodnotní obyvatelia domácnosti a nasávajú ako špongia všetko, čo sa okolo nich deje. Sú to samostatné jednotky, ktoré vedia už väčšinu samoobslužných prác. Ich prioritou začínajú byť kamaráti a senzitívne obdobia sa striedajú jedno za druhým. Preto aj hračky vyberáme hodnotné, ktoré ich zabavia a aj niečomu priučia. Vyberte si od veľkých až po drobnosti :)

Máme šťastie, že na Slovensku v minulosti, ale aj dnes vychádzajú kvalitné detské knihy. Literatúru pre deti nám môže závidieť celý svet, o tom som úprimne presvedčená. Čo ma však mrzí, nevyužívame to. Kvalitná detská kniha nemusí mať nekonečné texty, príbehu však nesmie chýbať myšlienka. Rozprávky majú odovzdávať nejakú hodnotu a musia niečo naučiť. Ilustrácie by mali pracovať s detskou predstavivosťou, nielen s našou peňaženkou.