Montemama - Psychomotorický vývoj dieťaťa
Prihlásiť Zaregistrovať

Prihlásenie

Login *
Heslo *
Zapamätať

Registrácia

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné.
Meno *
Login *
Heslo *
Overiť heslo *
Email *
Overiť email *
Captcha *

Psychomotorický vývoj je jedným z najdôležitejších procesov v živote každého človeka, a preto mu treba venovať dostatočnú rodičovskú pozornosť. Avšak nezabúdajme, že netreba hneď na začiatku očakávať veľké pokroky. Musíme si uvedomiť, že každé dieťa je iné a môže sa stať, že bude vo vývoji buď zaostávať alebo práve naopak veľmi napredovať. Preto sa nikdy nesnažte svojmu dieťatku nasilu vnucovať spôsoby, ktoré sú mu ešte cudzie a nemá na nich dostatočne vyvinuté zmysly a motoriku.
Akými vývojovými fázami dieťa prejde a ako sa k nim treba postaviť? O čo sa treba pri jednotlivých fázach snažiť a ako s dieťaťom cvičiť? To sa dozviete v tomto článku.

psychomotoricky vyvoj 01Poloha na brušku

Táto poloha je pre deti veľmi dôležitá. Je to začiatok ich dlhej cesty k získaniu úplnej kontroly nad svojím telom. Táto fáza začína v približne 5. mesiaci, kedy sa deti budú snažiť prevrátiť z chrbta na bruško. Pokiaľ sa mu prevrátenie podarí pred 5. mesiacom, určite to nie je cielené a ide väčšinou o náhodu.
Je dôležité dieťatku ukázať, že poloha na brušku nie je nič ťažké a že v nej vie vydržať čím ďalej, tým dlhšie. Určite sa neľakajte, ak Vám v pôrodnici alebo inde povedia, že je to pre dieťa nebezpečné, pretože môže dôjsť k syndrómu náhleho úmrtia alebo k zaduseniu vlastnými zvratkami. Treba byť iba opatrný, nesnažiť sa dávať na bruško novorodencov, ktorí ešte nevedia zdvihnúť hlavičku a ak už dieťa na brušku leží, dávať na neho pozor a nespúšťať ho z očí. V noci ho však nechajte spať na chrbte.


Plazenie sa a ležanie na tvrdej podložke

Lezenie je pre dieťa najzdravšia alternatíva pohybu. Nielenže si pri tom zlepšuje koordináciu a zapojuje obidve hemisféry, ale posilňuje aj chrbtové a sedacie svaly. Neunáhlite sa a nesnažte sa dieťa naučiť hneď sedieť alebo chodiť. Najhoršia alternatíva je buď pasívny sed, kedy posadíte dieťa priamo bez toho, aby sa to naučilo samo, alebo chodítko, ktoré im zoberie motiváciu naučiť sa liezť – lezenie by malo predchádzať sedeniu, aby sa dieťa naučilo koordinovať svoje pohyby a dostať sa zo štvornohej polohy do sedu.
psychomotoricky vyvoj 02Už v 12. týždni života by malo dieťa zvládnuť zdvihnúť bradu a ramená nad podložku. Počas ďalších mesiacov je schopné udržať hlavičku vzpriamene a neskôr sa pohybovať pomocou rúk. Okolo 9. až 10. mesiaca sa už snaží plaziť. Netreba však zabúdať, že nie každé dieťa začne hneď krásne liezť. Niektoré uprednostnia iné spôsoby plazenia, napríklad tzv. váľanie sudov alebo posúvanie sa pomocou nôh na chrbte. Nie je na tom nič zlé.
Už medzi 3. a 4. mesiacom je dobré dávať dieťatko na tvrdšiu podložku, kde sa môže voľne pohybovať. Keďže najbezpečnejšia je pre neho zem, položte na ňu nejakú deku, koberec a pod., aby na neho neťahalo zo studenej podlahy.
Rodičia majú v tomto období tendenciu dávať svoje deti do postieľky alebo na gauč, no nie je to práve najlepšie riešenie, keďže je to pre neho mäkká podložka a nevie sa tak poriadne oprieť a ďalej rozvíjať svoje svalstvo a motoriku. Zároveň určujete dieťatku nepísaný poriadok, kde môžete rozlíšiť spanie od hrania. Zem bude pre neho signál na hranie a posteľ zase na spanie.


psychomotoricky vyvoj 03Sedenie

Vyvrcholením lezenia by mal byť práve sed. Pre dieťa je to naozaj výzva, no zároveň veľká motivácia uvidieť svet z inej perspektívy. Po spevnení chrbtových a sedacích svalov pomocou lezenia je dieťa pripravené na sadnutie si zo štvornohej polohy. Je zrejmé, že dieťa nebude schopné sadnúť si z ľahu ako dospelí ľudia, takže to s ním ani neskúšajte.
Pred dvadsiatym týždňom bábo neudrží hlavu vzpriamene, takže je zbytočné ho nútiť do sedu. Až v polroku bude dieťa vedieť sedieť rovno, ak sa môže o niečo oprieť. O mesiac neskôr sa už vie oprieť o vlastné ruky, začiatkom 9. mesiaca by malo už samostatne sedieť a naťahovať sa za hračkami navôkol a o 1 alebo 2 mesiace sa dostane do fázy, kedy bude vedieť opakovane zo sedu začať liezť a následne si sadnúť. Znova pripomenieme, že sa vyhýbajte pasívnemu sedu alebo chodítku.


Státie

Pohyby nohami pri držaní dieťaťa v zvislej polohe nie sú signál, že dieťa chce začať chodiť, je to iba reflex. To bude vedieť urobiť až po polroku života. Neskôr začne dieťa obchádzať nábytok alebo tlačiť pred sebou stoličku či kočík, aby sa mohlo pomocou nich bezpečne pohybovať. Netreba panikáriť, ak dieťa nezačne chodiť ani po 18 mesiacoch – obdobie, kedy dieťa začne chodiť, je individuálne.
Ak chcete naučiť dieťa spúšťanie na zadoček zo stoja, určite sa mu nesnažte vždy pomôcť, robte to iba v nevyhnutných prípadoch. Môže sa totiž stať, že si Vaša ratolesť zvykne na to, že mu to pri takomto úkone uľahčíte a zapamätá si, že Vy ste tá, ktorá mu zakaždým pomôže dole. Pri problémoch stačí pokrčiť dieťaťu nohy v kolenách a z tejto pozície sa už ľahko dostane na zem. Dieťa sa musí naučiť samostatnosti a každým pádom si mozog zapamätá ako sa nabudúce pádu vyhnúť. Netreba sa báť a obkladať dieťa vankúšmi alebo dávať mu na hlavu helmu, jeho kostičky sú ešte chrupkovité, lebkové švy v hlavičke sa ešte nezrástli, takže sú na pád pripravené viac ako kosti dospelých.


Chôdza a vodenie za ruky

Pokiaľ si myslíte, že chôdzu urýchlite tým, že dieťa budete vodiť za ruky, mýlite sa. Nastane stagnácia a Vaše dieťa môže mať neskôr problémy s chrbticou, pretože sa na Vás bude vešať a intuitívne prekladať nohy. Treba rátať s tým, že chôdza nepríde hneď, niekedy to trvá veľmi dlho, kým sa dieťa dostane z fázy obchádzania nábytku do fázy prvých krôčikov. Preto sa neponáhľajte, dieťa si nájde svoju cestu k chôdzi samo.

 

Súvisiace produkty


Najčítanejšie na blogu

Komunikácia s deťmi Montessori spôsobom

Starostlivosť o deti úzko súvisí so spôsobom komunikácie. Komunikácia montessori spôsobom zahŕňa nefalšované uznanie a rešpekt voči deťom a nasleduje montessori princípy. To zahŕňa viac než len slová a intonáciu. Je to tiež postoj, reč tela a činy odpovedajúce deťom a ich potrebám. Každému dieťaťu mladšiemu než tri roky takáto vnímavá komunikácia pomáha dôverovať jeho vychovávateľom, slobodne sa pohybovať, objavovať a rozvíjať jeho zručnosti. Ako teda vychovávateľ (rodič) komunikuje s deťmi Montessori spôsobom? Nasledujúci zoznam nie je úplný, ale ponúka niekoľko dôležitých spôsobov komunikácie v Montessori zariadení (rodine).

 

Čítať ďalej...

Päť pravidiel, ktoré pomôžu dieťatku rozprávať

Prvé slová zvyčajne prichádzajú spolu s prvými krokmi medzi dvanástym až osemnástym mesiacom. Od Márie Montessori vieme, že mozog dieťaťa v tomto období funguje ako špongia. Absorbujúca myseľ nasáva podnety z okolia, od narodenia počúva hovorenú reč svojich rodičov, všetko si to do hlávky ukladá až zrazu dôjde k zázraku a slová, najskôr veľmi jednoduché a skomolené, začne používať. Bez toho, aby sme dieťa cielene učili, postupne rozpráva. Naučí sa to úplne samo. Niektoré skôr, iné trochu neskôr, každé v čase, kedy je pripravené. Ako mu vyjsť v ústrety a túto úžasnú cestu trochu uľahčiť?

Čítať ďalej...

To najlepšie pre najmenších (0 - 6 mesiacov)

Keď sa bábätko narodí, tak to najdôležitejšie pre neho sú rodičia. Ich hlas, vôňa, tvár. To, ako sa s novorodencom zaobchádza, si nesie so sebou celý život. Rovnako je to aj s koncentráciou. Už dvojtýždňové bábätko sa dokáže koncentrovane pozerať na kontrastne čierno-biele obrazce. Preto je prvá montessori pomôcka pre deti práve závesný čierno-biely mobil známy ako Munari.

Čítať ďalej...

Ako sa hodnotí a chváli v montessori

Jednotky a päťky, posielanie za dvere, poznámky v žiackej knižke, ale ani ódy na šikovnosť či prílišné pochvaly v montessori pedagogike nenájdete. Prečo? Ako to môže bez týchto tradičných výchovných praktík fungovať? Montessori chce, aby dieťa pracovalo samo pre seba a nie za odmenu. Zameriava sa preto na vnútornú motiváciu. Vy ale predsa svoje deti ľúbite a chcete ich pochváliť! Ako teda na to?

Čítať ďalej...

Psychomotorický vývoj dieťaťa

Psychomotorický vývoj je jedným z najdôležitejších procesov v živote každého človeka, a preto mu treba venovať dostatočnú rodičovskú pozornosť. Avšak nezabúdajme, že netreba hneď na začiatku očakávať veľké pokroky. Musíme si uvedomiť, že každé dieťa je iné a môže sa stať, že bude vo vývoji buď zaostávať alebo práve naopak veľmi napredovať. Preto sa nikdy nesnažte svojmu dieťatku nasilu vnucovať spôsoby, ktoré sú mu ešte cudzie a nemá na nich dostatočne vyvinuté zmysly a motoriku.
Akými vývojovými fázami dieťa prejde a ako sa k nim treba postaviť? O čo sa treba pri jednotlivých fázach snažiť a ako s dieťaťom cvičiť? To sa dozviete v tomto článku.

Čítať ďalej...