Montemama - Farebné doštičky - ako s nimi pracovať a ako si ich vyrobiť
Prihlásiť Zaregistrovať

Prihlásenie

Login *
Heslo *
Zapamätať

Registrácia

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné.
Meno *
Login *
Heslo *
Overiť heslo *
Email *
Overiť email *
Captcha *

Každá zmyslová Montessori pomôcka má svoju špecifickú vlastnosť. Príkladom môžu byť farebné doštičky. Ak sa chceme sústrediť na rozlišovanie farieb, musia byť doštičky z rovnakého materiálu, mať rovnakú veľkosť a rozmery, ale musia mať viditeľne odlišnú farbu. Vďaka tejto pomôcke získa dieťa cit pre farbu a ten správnu kľúč k orientovaniu sa vo svete farieb. Chcete vedieť, ako s doštičkami pracovať, prípadne ako si ich jednoducho vyrobiť doma?

 

Základná sada farebných doštičiek
Obsahuje škatuľku a 3 páry farebných doštičiek – žltá, modrá a červená. Pomôcka slúži ku pomenovaniu farieb a ich správnemu priraďovaniu do páru.

 

2. sada farebných doštičiek

Sada 2 je rozšírená a obsahuje 11 párov farebných doštičiek. Nasleduje po krabičke I, to znamená, že dieťa už bezpečne pozná farby, ktoré sa v predchádzajúcej sade nachádzajú.

 

3. sada farebných doštičiek

Tieňovanie. Obsahuje 9 farieb a každú v siedmich rôznych odtieňoch - šedá v odtieňoch od bielej až po čiernu, červená, oranžová, žltá, zelená, modrá, fialová, hnedá a ružová.


Prezentácia:

Škatuľu s farebnými doštičkami si prinesieme a položíme vľavo od seba. Otvoríme vrchnák a položíme ho pred krabičku. Postupne vyberáme farebné doštičky a rozhádzané ich položíme vedľa seba. Dôležitý je správny úchop jednotlivých doštičiek. Držíme ich vždy za drevený okraj tak, aby sme sa nedotýkali farebnej plochy. Postupne hľadáme rovnaké páry farieb a ukladáme ich pred seba zľava doprava. Doštičky uložíme naspäť do krabičky až po spárovaní všetkých farieb. Pri ďalšej hre s farebnými doštičkami už dieťaťu konkrétne pomenúvame jednotlivé farby.

Je dôležité, aby sme pri práci s farebnými doštičkami mali správne svetlo v miestnosti, okraje musia jasne oddeľovať jednotlivé farby a pri nosení musí dieťa správne pridržiavať palcom vrchnák krabičky. Ďalšie možnosti hry s darebnými doštičkami by sme mali dieťaťu ukázať až v prípade, že je už schopné zrakom rozlišovať jednotlivé farby. Môžeme hľadať dané farby v miestnosti prikladním doštičiek, v prírode, hrať vzdialené hry atď

 

Návod, ako si farebné doštičky vyrobiť.

 

Video


Najčítanejšie na blogu

Komunikácia s deťmi Montessori spôsobom

Starostlivosť o deti úzko súvisí so spôsobom komunikácie. Komunikácia montessori spôsobom zahŕňa nefalšované uznanie a rešpekt voči deťom a nasleduje montessori princípy. To zahŕňa viac než len slová a intonáciu. Je to tiež postoj, reč tela a činy odpovedajúce deťom a ich potrebám. Každému dieťaťu mladšiemu než tri roky takáto vnímavá komunikácia pomáha dôverovať jeho vychovávateľom, slobodne sa pohybovať, objavovať a rozvíjať jeho zručnosti. Ako teda vychovávateľ (rodič) komunikuje s deťmi Montessori spôsobom? Nasledujúci zoznam nie je úplný, ale ponúka niekoľko dôležitých spôsobov komunikácie v Montessori zariadení (rodine).

 

Čítať ďalej...

Päť pravidiel, ktoré pomôžu dieťatku rozprávať

Prvé slová zvyčajne prichádzajú spolu s prvými krokmi medzi dvanástym až osemnástym mesiacom. Od Márie Montessori vieme, že mozog dieťaťa v tomto období funguje ako špongia. Absorbujúca myseľ nasáva podnety z okolia, od narodenia počúva hovorenú reč svojich rodičov, všetko si to do hlávky ukladá až zrazu dôjde k zázraku a slová, najskôr veľmi jednoduché a skomolené, začne používať. Bez toho, aby sme dieťa cielene učili, postupne rozpráva. Naučí sa to úplne samo. Niektoré skôr, iné trochu neskôr, každé v čase, kedy je pripravené. Ako mu vyjsť v ústrety a túto úžasnú cestu trochu uľahčiť?

Čítať ďalej...

To najlepšie pre najmenších (0 - 6 mesiacov)

Keď sa bábätko narodí, tak to najdôležitejšie pre neho sú rodičia. Ich hlas, vôňa, tvár. To, ako sa s novorodencom zaobchádza, si nesie so sebou celý život. Rovnako je to aj s koncentráciou. Už dvojtýždňové bábätko sa dokáže koncentrovane pozerať na kontrastne čierno-biele obrazce. Preto je prvá montessori pomôcka pre deti práve závesný čierno-biely mobil známy ako Munari.

Čítať ďalej...

Ako sa hodnotí a chváli v montessori

Jednotky a päťky, posielanie za dvere, poznámky v žiackej knižke, ale ani ódy na šikovnosť či prílišné pochvaly v montessori pedagogike nenájdete. Prečo? Ako to môže bez týchto tradičných výchovných praktík fungovať? Montessori chce, aby dieťa pracovalo samo pre seba a nie za odmenu. Zameriava sa preto na vnútornú motiváciu. Vy ale predsa svoje deti ľúbite a chcete ich pochváliť! Ako teda na to?

Čítať ďalej...

Psychomotorický vývoj dieťaťa

Psychomotorický vývoj je jedným z najdôležitejších procesov v živote každého človeka, a preto mu treba venovať dostatočnú rodičovskú pozornosť. Avšak nezabúdajme, že netreba hneď na začiatku očakávať veľké pokroky. Musíme si uvedomiť, že každé dieťa je iné a môže sa stať, že bude vo vývoji buď zaostávať alebo práve naopak veľmi napredovať. Preto sa nikdy nesnažte svojmu dieťatku nasilu vnucovať spôsoby, ktoré sú mu ešte cudzie a nemá na nich dostatočne vyvinuté zmysly a motoriku.
Akými vývojovými fázami dieťa prejde a ako sa k nim treba postaviť? O čo sa treba pri jednotlivých fázach snažiť a ako s dieťaťom cvičiť? To sa dozviete v tomto článku.

Čítať ďalej...