Montemama - Blog
Prihlásiť Zaregistrovať

Prihlásenie

Login *
Heslo *
Zapamätať

Registrácia

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné.
Meno *
Login *
Heslo *
Overiť heslo *
Email *
Overiť email *
Captcha *

Napriek tomu, že kreslenie a tvorenie patrí medzi najdôležitejšie aktivity, ktorými podporujeme rozvoj našich detí, na školách patrí výtvarná výchova medzi predmety, ktorým sa venuje minimum pozornosti. A pritom je pre naše deti veľmi potrebná! O jej význame, prínose pre dieťa a tipoch, ako rozvíjať umelecké cítenie sme sa rozprávali s grafičkou a umelkyňou na voľnej nohe Ivanou Klimčák.

6-ročné dievčatko, Emily, v škole väčšinou nedávalo pozor. No na jednej z hodín kreslenia bola neobvykle sústredená. Učiteľka k nej podišla bližšie a spýtala sa:

„Emily, čo kreslíš?“

„Kreslím Boha,“ odpovedala školáčka.

„Ale veď predsa nikto nevie, ako Boh vyzerá!“ odvetila začudovaná učiteľka.

Dievčatko však s istotou odpovedalo: „Počkajte chvíľu, hneď uvidíte, keď ho dokreslím.“

Ak má váš školáčik napriek veľkej snahe starosti s čítaním, pletú sa mu písmenká, alebo je pri učení nesústredený, nezúfajte! Čítanie a písanie robí žiakom starosti čoraz častejšie. Ak mu chcete pri školských povinnostiach pomôcť bez toho, aby ste ho odradili a znechutili, hľadajte spoločne cesty, ako u školáka namiesto drilovania zapojiť zmyslové vnímanie. Jedným zo spôsobov je rozvíjať svalovú pamäť.

Klasické drevené hračky slávia návrat. Rodičia s nadšením siahajú po výrobkoch, ktoré si pamätajú ešte z čias svojho detstva. Drevené hračky – kocky, vláčiky či nábytok pre bábiky, majú v našich domácnostiach tradíciu. Okrem nadčasového a originálneho prepracovania sa môžu pochváliť trvanlivosťou a zdravotnou nezávadnosťou. Masívnejší materiál umožňuje rozvoj jemnej motoriky a pršteky vášho dieťaťa sa s drevenou hračkou viac potrápia.

Úžasné na montessori pedagogike je to, že pokiaľ ju správne pochopíte, veľmi ľahko ju začleníte do svojho bežného a každodenného života. Táto metóda totiž dokonale sleduje prirodzené potreby dieťaťa a keď konáte v súlade s jeho záujmami, konáte montessori. Napriek tomu veľa ľudí verí, že existuje jedna oblasť života, ktorá je úplne nezlučiteľná s montessori metódou. Vianoce!

Kockyyy! Tak zvolajú deti, keď si môžu poskladať tento malý zázrak. Predstavte si, že si pritom nenápadne v hlávkach ukladajú umocnenie dvojčlena.

Binomická kocka sa používa najskôr v zmyslovej výchove, deti si jej časti skladajú rôznymi spôsobmi. Až neskôr sa využije aj v matematike. Zhmotňuje totiž matematickú vetu (a+b)3, teda vzorec na výpočet objemu, a tiež vzorec pre obsah jednej strany (a+b)2.

Spoločné čítanie kníh dieťatka s rodičom je hodnotne strávený čas. Dieťa si rozvíja slovnú zásobu, spoznáva písmená a tiež svet okolo seba. V neposlednom rade spolu trávite krásne chvíle a prehlbujete vzájomné puto. Ako vybrať správnu knižku podľa princípov montessori?

Tých kníh je dnes v ponuke toľké množstvo! Nevešajte hlavu. Je to totiž celkom jednoduché. V knihkupectve alebo v knižnici hľadajte vždy:

Dokáže štvorročné dieťa sčítať a odčítať? S červeno-modrými tyčami áno. Ukážeme vám, čo všetko sa s nimi dá vymyslieť.

Predstavme si materiál:

Pomôcku tvorí desať tyčí, najdlhšia má 1 meter a všetky ostatné sú o desať centimetrov kratšie. Po desiatich centimetroch sa tiež striedajú úseky červenej a modrej farby.

Jednotky a päťky, posielanie za dvere, poznámky v žiackej knižke, ale ani ódy na šikovnosť či prílišné pochvaly v montessori pedagogike nenájdete. Prečo? Ako to môže bez týchto tradičných výchovných praktík fungovať? Montessori chce, aby dieťa pracovalo samo pre seba a nie za odmenu. Zameriava sa preto na vnútornú motiváciu. Vy ale predsa svoje deti ľúbite a chcete ich pochváliť! Ako teda na to?

Cítite, že vaše dieťa je už pripravené zoznámiť sa s matematikou, ale chýba vám základná pomôcka? Červeno-modré tyče máte hotové za jeden víkend a môžete ísť na to. Pozrite si návod na výrobu.

Malý nábytok prispôsobený deťom, pohyb po triede či práca aj na zemi. Vnímanie detí ako ľudských bytostí, ktoré si zaslúžia rovnocenný prístup ako ktorýkoľvek dospelý. Veci dnes pre nás bežné boli v minulosti veľkou revolúciou v zmene postoja k týmto malým tvorom. Priniesla ho svetu talianska lekárka, trikrát nominovaná na Nobelovu cenu, Mária Montessori. „Detstvo je nevyčerpateľný zdroj nádeje,“ tvrdila.

Sprevádzanie detí životom a (znovu)objavovanie sveta spoločne s nimi podľa princípov Márie Montessori ma fascinuje už niekoľko rokov. Pomocou týchto aktivít sme objavovali písmenká, čísla, ale aj prírodu a jej krásy. Mala som však pocit, že mi v tom puzzle jeden dielik chýba. Sme veriaca rodina a k viere sa snažíme viesť aj deti, a tak sme hľadali spôsob ako. Našli sme ho v Katechézach Dobrého pastiera.

Valčeky s úchytkami sú jedna z najobľúbenejších pomôcok zmyslovej výchovy. Lákajú už malé deti, ich používanie má ale svoje pravidlá. Na čo slúžia a ako s nimi narábať?

Valčeky majú štyri sady, každá je iná. Pracuje sa s nimi na stole alebo na zemi, vtedy je ale fajn použiť tvrdú podložku. Tie najužšie valčeky totiž potrebujú pevný podklad, aby stáli a nepadali. Začať môžete s deťmi, keď dosiahnu zhruba 2,5 až 3 roky. Myslite pritom na to, že detičky by už mali byť schopné dlhšie udržať koncentráciu a ovládať svoje pohyby. S valčekmi sa nebúcha, netlačia sa nasilu do malých otvorov, ich veľkosť, hrúbka a hĺbka sa skúma zrakom prípadne prstami.

Ďakujeme všetkým, ktorí nás podporili v súťaži Mastersgate. V kategórii Malé a stredné eshopy sme sa s počtom hlasov 605 umiestnili na 6. mieste.
Verejné hlasovanie je len polovicou z celkového hodnotenia a svoje slovo ešte má odborná porota. Aj keby sme sa však neprebojovali do finále, veľmi sa tešíme z tohto výsledku.
To, že nás podporuje toľko ľudí, je pre nás veľkým potešením a záväzkom, aby sme sa aj naďalej snažili prinášať Vám čo najlepšie služby, hodnotné produkty a informácie.

Prihlásila som dieťa do montessori škôlky a teraz sa neviem dočkať, kedy to príde! Bude z neho génius? Mnohí rodičia sa zaoberajú podobnými otázkami. Čítajúce a píšuce štvor - päťročné deti, či predškoláci, ktorí násobia a delia tisícky, sú iste pôsobivé. Ide tu ale naozaj o to? Práve naopak. Montessori pedagogika nepozná súťaženie ani honbu za výsledkami a tiež to nie je len dôkladný systém edukačných pomôcok. Vníma dieťa ako celistvú osobnosť a pomáha mu budovať vnútornú motiváciu, zaujímať sa o seba, svet na okolo a svojim konaním neskôr zlepšovať život sebe i ostatným.

V čom je tento prístup teda iný?

Hnedé schody, zvukové dózy, valčeky s úchytkami i bez a ďalšie zvláštne „hračky“ na rodičov vyskakujú v ponuke montessori obchodov. Vyzerajú lákavo, ale na čo vlastne slúžia a v čom sú lepšie ako iné? Všetko sú to pomôcky zaradené do zmyslovej výchovy. Čo to je a prečo je taká dôležitá sa dozviete v nasledujúcich riadkoch.

Prvé slová zvyčajne prichádzajú spolu s prvými krokmi medzi dvanástym až osemnástym mesiacom. Od Márie Montessori vieme, že mozog dieťaťa v tomto období funguje ako špongia. Absorbujúca myseľ nasáva podnety z okolia, od narodenia počúva hovorenú reč svojich rodičov, všetko si to do hlávky ukladá až zrazu dôjde k zázraku a slová, najskôr veľmi jednoduché a skomolené, začne používať. Bez toho, aby sme dieťa cielene učili, postupne rozpráva. Naučí sa to úplne samo. Niektoré skôr, iné trochu neskôr, každé v čase, kedy je pripravené. Ako mu vyjsť v ústrety a túto úžasnú cestu trochu uľahčiť?

Vedeli ste, že dieťa sa učí rozprávať samo? Je to obdivuhodný ale i náročný proces, ktorý začína hneď od narodenia. Keď držíte v náruči to malé stvorenie a prihovárate sa mu, deň za dňom, týždeň po týždni, mesiac po mesiaci, sa mu melódia našej reči ukladá hlbšie a hlbšie, až zacíti samo nutkanie nám slová opätovať. Čo sa vtedy vlastne v dieťati deje?

Najprv emócie, potom riešenie problému.

Ak je dieťa v emočnom vypätí a strese, je zbytočné akékoľvek odôvodňovanie, či vysvetľovanie. Jeho mozog je vtedy v štádiu neschopnosti učiť sa a prijímať informácie zvonku. Je oveľa produktívnejšie:

  • Rozpoznať a pomenovať intenzívne emócie s empatiou.
  • Potom pristúpiť k riešeniu problému.

Montessori semináre pre najmenších si získali svojich fanúšikov a keďže aj ja mám doma "cieľovú skupinu", rozhodla som sa, že sa tiež zúčastním. Témou seminára je aj to, ako zapojiť deti do praktického života a pritom sa zabaviť. Keďže do snehu napršalo a sánkovať sa dnes nedalo, rozhodla som sa, že spolu niečo dobré upečieme na seminár. Moje baby boli z tohto nápadu nadšené, tak sme sa do toho hneď pustili. Dopadlo to tak, že som len nachystala suroviny, dohliadala na postup a robila fotodokumentáciu. O všetko ostatné sa postarali moje malé - veľké pomocníčky (20 mesiacov a 4 roky a kúsok :) Raz vidieť je lepšie, ako sto krát počuť - takže pripájam fotky. 
Dobrú chuť a dovidenia na semári! :)

Jarka (Monte - admin)

Separačná úzkosť je vývinovým obdobím, ktorým si dieťa prechádza medzi 6. až 12. mesiacom (niekedy 18.). V tomto období si vytvára puto k najbližšej osobe (väčšinou matke), pri ktorej sa cíti úplne bezpečne a isto. Ak sa tá stratí z dohľadu, prepadá panike, má strach, spustí zúfalý plač... Nakoľko dieťa žije v prítomnom okamihu, nechápe, že sa matka o chvíľu vráti, že ho neopúšťa. Chce s ňou byť v nepretržitom kontakte.

Pozývame Vás na semináre Montessori pre najmenších, ktoré sa konajú v Bratislave (Pekná cesta 15) pod vedením Marcely Gregorovičovej. Pripravili sme pre Vás viacero tematických okruhov, kde si každý môže nájst to, čo ho aktuálne zaujíma. Súčasťou seminárov budú krátke videá a fotografie ako to funguje v praxi. Semináre sú určené pre rodičov.